• Home
  • Mogelijkheden
  • Voorbeelden
  • Over mij

Columns Joost

'Ik mag niet klagen, dokter, maar ik doe het zo graag'  -   87 columns, geschreven sinds 2018 voor Het EilandenNieuws  -  de krant van Goeree Overflakke

Beeld

EilandenNieuws  -  3-10-2023

De digitalisering in de zorg gaat als een speer. Tijdens de pandemie zochten wij dokters naarstig naar manieren om contact met patiënten te houden en maakten we onszelf zo bereikbaar mogelijk via het wereldwijde web. Ik herinner me nog de eerst keer dat een patiënte een fotootje op haar telefoon liet zijn van hoe haar eczeem er gisteren uitzag en ik dat super-hip van haar vond. Inmiddels worden we bedolven onder foto’s van wisselende kwaliteit en scherpte die ons zonder uitgebreide uitleg per meel worden toegezonden. Diagnoses stellen voelt dan niet altijd even deskundig. Mijn professor dermatologie zei altijd ‘Kijken, doe je met je vingers’. Een berichtje aan de huisarts met ‘Ik heb soms buikpijn, wat kan dat zijn?’ kan hij of zij eigenlijk niet serieus beantwoorden. Ook een buik bekijk je met je vingers. En met drie vragen in het antwoord-berichtje kom je ook maar een klein stukje. Een gesprek is toch iets anders dan een meeltje. Je gaat dan dus een hele berichtenketting aan om vaak toch te belanden op een uitnodiging voor het spreekuur. Kost veel tijd. Opvallend vaak is het antwoord dan dat langskomen niet kan, omdat je patiënt in een ver vakantieland blijkt te bivakkeren. Na drie dagen op en neer melen, is dat een pijnlijke vaststelling.

Van ’hoe kunnen we snel en gemakkelijk met de patiënt communiceren?’ zijn we inmiddels opgeschoven naar ‘hoe kunnen we de digitaal-gretige patiënt nog goede geneeskunde bieden?’ Want de teleurstelling druipt er bij de patiënten vanaf als je geen pasklaar antwoord hebt op een digitale vraag. Moet ik hier ‘helemaal’ voor langskomen?! Uiteindelijk is het probleem dat de patiënt ons vak een beetje onderschat. Noem ons drie symptomen en we schilderen een diagnostisch landschap vol ernstige en minder ernstige diagnoses waarin we als detectives op zoek gaan naar aanwijzingen, waarschijnlijkheden en kansen. Onze nieuwsgierigheid is gewekt, maar we willen altijd meer weten.

Bovendien, hoe saai is het om je dokter alleen maar te lezen als je hem ook kan zien! Een praatje met de assistente, een mede-tobber in de wachtkamer. De gezelligheid wordt er wel uitgeramd door al die communicatie-gadgets. Er komt een dag dat je een ongeneeslijke diagnose ontvangt met een appje… En denk ook eens aan ons dokters. We zijn sociale dieren. Ik heb zo een gezellige spreekkamer; het zou toch zielig zijn als ik daar in mijn piere-eentje maar naar een beeldscherm zou zitten te turen?

Computer
3-06-2025
Witte raaf
6-05-2025
Normaal
1-04-2025
Deep Blue
4-03-2025
Deontologie
4-02-2025
Mening
7-01-2025
Mensen
3-12-2024
Zeldzaam
5-11-2024
Poep
1-10-2024
Aderlaten
3-09-2024
Zin in zorg
6-08-2024
Marktwerking
2-07-2024
Dokter
4-06-2024
Plakkerig
7-05-2024
Positief
2-04-2024
Gif
5-03-2024
Zo moe
6-02-2024
Geen politiek
2-01-2024
PVV
5-12-2023
Jokken
7-11-2023
Beeld
3-10-2023
Huid
5-09-2023
Bijwerkingen
1-08-2023
Oren
4-07-2023
Melancholie
6-06-2023
Zorgen
2-05-2023
Zekerheid
4-04-2023
Leven
7-03-2023
Ramp
1-02-2023
Koopkracht
4-01-2023
Zorgkosten
6-12-2022
Zorgakkoord
1-11-2022
Wachtlijsten
4-10-2022
Jonge sla
6-09-2022
Gezellig
3-08-2022
De dokter verzuipt
5-07-2022
Wantrouwen
8-06-2022
Stortplaats
3-05-2022
Potjeslatijn
5-04-2022
Kinderarts
1-03-2022
Asiel
1-02-2022
Zorggroep Haringvliet
5-01-2022
Omicron
7-12-2021
Happen
2-11-2021
Pacem
5-10-2021
Assistentie twee
7-09-2021
Geen column
4-08-2021
Minister
6-07-2021
Hulp
1-06-2021
Blij
4-05-2021
Amitriptyline
7-04-2021
Tweede klacht
2-03-2021
Niet vaccineren
2-02-2021
Ispahaan
6-01-2021
Ervaringsdeskundige
1-12-2020
Tweede golf
6-10-2020
Hond
1-09-2020
Ontkenning
5-08-2020
Niet
7-07-2020
Voorbij
3-06-2020
Knuffelen
6-05-2020
COVID
1-04-2020
Goodbye to Rosie
3-03-2020
Dank
4-02-2020
Stoer
3-01-2020
Reclame
10-12-2019
Klagen
5-11-2019
Quiz
1-10-2019
Klink
3-09-2019
Patienten
7-08-2019
Wetenschap
2-07-2019
Tandarts
12-06-2019
Dood
7-05-2019
Assistentie
2-04-2019
Briefjes
5-03-2019
Eigen
5-02-2019
Vuur!
4-01-2019
Verzekeren
4-12-2018
Lastige patienten
6-11-2018
Vroeger
2-10-2018
Privacy
4-09-2018
Niks aan de hand
8-08-2018
Verjaardagen
3-07-2018
De mondige patiënt
5-06-2018
Torsade de pointes
1-05-2018
De auto-dokter
4-04-2018
Aangenaam
6-03-2018

Beneden Molendijk 4   3243 AJ   Stad aan 't Haringvliet   0187 - 61 12 69

  • Disclaimer
  • Losse projecten
  • Contact
  • Login